(To view this page in English, click here)
Locial Fallacies: musikk av Jon Øystein Rosland (2021)

Jon Øystein Rosland, tenorsaxofonist og sjefsplanlegger i Jazzorkesteret, skrev sitt nye verk under innflytelsen av det Trumpske Amerika, fullt av løgner og falske nyheter. Titlene på stykkene i dette verket henspiller alle på forskjellige herskerteknikker og retoriske grep. Dette har fått sin musikalske form gjennom mangfoldige stemninger og groover, hvor Rosland tok i bruk begrepet "contribute" for å gi folk i bandet sjansen til å bidra musikalsk med andre input enn det som notebildet gir. Verket inneholder alt fra atmosfæriske meditative øyeblikk til intense elgitar-drevne nummer. Nok en gang ble gitaristen Even Helte Hermansen med som gjest i bandet.
CD-en er lydsporet til den NRK-viste videoproduksjonen som SJO gjorde i september 2020, med opptak i Torpedohallen i Horten.
Lydopptak ved Åsgeir Grong, miksing Ingar Hunskaar, mastering ved Fridtjof A. Lindeman. Liner notes: Roger Jeffs. Cover art: Per Ragnar Møkleby, cover design Rune Mortensen.
Dette er Scheen Jazzorkesters første utgivelse på Jazzland Recordings.
Link til "Logical Fallacies" på Spotify: https://open.spotify.com/album/4VjtgHpzxZMsA5W5QDT4m6?si=-1JiRix8Qui6lLahckGV8g
CD-en er lydsporet til den NRK-viste videoproduksjonen som SJO gjorde i september 2020, med opptak i Torpedohallen i Horten.
Lydopptak ved Åsgeir Grong, miksing Ingar Hunskaar, mastering ved Fridtjof A. Lindeman. Liner notes: Roger Jeffs. Cover art: Per Ragnar Møkleby, cover design Rune Mortensen.
Dette er Scheen Jazzorkesters første utgivelse på Jazzland Recordings.
Link til "Logical Fallacies" på Spotify: https://open.spotify.com/album/4VjtgHpzxZMsA5W5QDT4m6?si=-1JiRix8Qui6lLahckGV8g
As We See it: musikk av Thomas Johansson (2019)

Thomas Johansson, internasjonal trompetist med oppvekst i Skien, lagde sitt verk "As we see it" i 2018, og det ble spilt inn i Athletic Sound, Halden i januar 2019. Med tydelig kjennetegn fra den klassiske frijazzens epoke, er det et intenst og drivende musikalsk "statement". Dette er også forsterket ved to gjester i bandet: Dag Erik Knedal Andersen på trommer og Even Helte Hermansen på gitar.
Nå er ikke musikken på «As We See It…» en ren reise i det fri. Det er jo snarere møtene mellom stramme arrangementer og åpne felt som setter nerve i mye av det man hører her. Ja, jeg kjenner meg av og til hensatt til utøvere som i overgangen mellom 60- og 70-tallet lot jazz møte rock og fri improvisasjon på vellykkede måter. Det er en krevende form for selskapelighet, som i riktige omgivelser kan bli til fest.
-Arild R. Andersen (Jazz i Norsk)
Link til "As We see it" på Spotify:
https://open.spotify.com/album/3guCsUtzh85VSskssXj5It?si=uHBdPjEvTvmDxdUdZBBJrA
Youtube:
Klikk her for: "No more Gage"
Commuter Report: musikk av Eyolf Dale (2018)

Eyolf Dale skrev sitt sjangeroverskridende verk for Scheen Jazzorkester i 2017, og det ble gitt ut på Losen Records i 2018.
Musikken veksler mellom komplekse rytmiske gymnastikkøvelser og romantiske, storslåtte temaer som gir både pianisten og komponisten Eyolf Dale plass til å skinne. Det gjør også resten av bandet.
Tittelen på albumet er hentet fra Eyolfs opplevelser av å reise fram og tilbake til arbeidsstudioet sitt, og hvordan reisen påvirket måten han opplevde musikken på fra dag til dag. Det var som om den hadde forandret seg i løpet av turen, og dette måtte" rapporteres"
"Dale employed the full sonic spectrum of SJO and his playful compositions are cleverly constructed with twists and turns and odd meters, best realized on «A Certain Kind of Basement Disco», where he positioned the piano trio against the orchestra in order to trigger joyful, rhythmic games"
- salt peanuts Eyal Hareuveni
Link til Commuter report på Spotify:
https://open.spotify.com/album/07BYoSCpihAfosUNbbLL4r?si=_bGeEmeQROa8w9q_QJNbmQ
Youtube:
Klikk her for: "A certain Kind of Basement Disco"
Tamanoar: musikk av Jon Øystein Rosland (2017)

Si hei til Tamanoar, den gigantiske maurslukeren.
- Hvis jeg hadde en svær maursluker i hagen, og den ville danse, hvordan ville det lyde?
Tamanoar er skrevet av den norske saksofonisten og komponisten Jon Øystein Rosland, på bestilling fra Scheen Jazzorkester i 2016.
De ti delene danner en suite, og musikken er utfordrende i sitt sømløse samspill mellom musikerne og i den stilmessige spenningen mellom samtidsmusikk og energisk, groovy jazz. Verket utforsker tematisk materiale på uforutsigelige måter, og gir samtidig rom for individuelt uttrykk og improvisasjon. Med et fokus på gleden ved å spille, former bandet musikken med nødvendig uttrykk og estetikk.
Jon Øystein Rosland er utdannet både som jazz- og klassisk komponist (Berklee College of Music og Norges Musikkhøyskole). Rosland har vært med i Scheen Jazzorkester som saksofonist siden starten i 2010.
CD-en er gitt ut på Losen Records, www.losenrecords.no
Link til Tamanoar på Spotify:
https://open.spotify.com/album/2f8A61aLAjBihOatII0sQr?si=3PXr8Gq0QuWah6JsP9LfHg
PoliturPassiarer: musikk av Audun Kleive (2017)

PoliturPassiarer er skrevet til Scheen jazzorkester og verkets intensjon er å gjenskape de ulike mønstre og bevegelser fra Kleives trommespill i ensemblet. Dette gir Kleive muligheten til å bevege seg fritt sitt eget musikalske landskap. Selv om det kollektive står i sentrum, er det plass til små melodier og utfordrende soloer. Melodiene er et resultat av Kleives lidenskapelige forhold til klassisk musikk og en kan høre at han lar seg inspirere av de store mestrene innen kunstmusikken. Arrangør og samarbeidspartner for dette verket er Magne Rutle. CDen er gitt ut på Losen Records, www.losenrecords.no
Som slagverker er Kleives CV lang og glamorøs. Hans kreative og distinkte spill trollbinder lytterne, og har ført til samarbeid med internasjonale stjerner som blant annet Mike Manieri, Mike Stern og Pat Metheny. Hans omdømme som komponist er nå også i ferd med å sette sitt preg på den musikalske stjernehimmelen.
Utdrag fra kritikken:
"Each piece is elegantly scored and textured, with a richness in the composition, both thematically and harmonically. In addition to the scored sections, there is space for soloing, and this is variously filled by saxophone, trombone or clarinet."
-www.jazzviews.net
"Resultatet er et musikalsk overflødighetshorn av fargerikt samspill og komplekse samklanger. Det er få improviserte strekk, musikken er gjennomkomponert med delikat orkestrering og helt uten dødpunkter. Selv om musikken er skrevet som en slags etyde for trommesett, utskrevet for jazzband, er harmonier og melodier varierte og fengende, slik at det låter langt unna repetitive øvelser.
- Svein Magnus Furu (Jazznytt)
Link til "PoliturPassiarer på Spotify: https://open.spotify.com/album/1VX9glNgWJsm0QYif7G7uI?si=V3Az-YDfTOaegqdK3pmMwA
Fjon : Musikk av Rune Klakegg (2016)

En innspilling gjort i Rainbow studio med Jan Erik Kongshaug som tekniker, og med repertoaret fra "Runes runde": 7 komposisjoner og arrangementer fra en periode på over 20 år, men med hovedvekten på nyere komposisjoner. Unntaket er en oljeseig versjon av "Moon River", med Nina Gromstad som vokalist. Vibrafonisten Rob Waring var også gjest på denne innspillingen.
Utgitt på Losen Records.
Utdrag fra kritikken:
"Det er aldri overraskende at det som kommer fra Rune Klakegg er bra, men dette "verket" med Scheen Jazzorkester overgår likevel alle forventninger.... Klakegg & Co {har) skapt et melodisk og dynamisk univers som umiddelbart etablerer Scheen Jazzorkester helt i den nasjonale toppen blant større ensembler." (Tor Hammerø)
"Fjon is a terrific album by any standards – complex, intriguing, and beautifully played by all concerned." (London Jazz - Peter Jones)
"For connoisseurs of Orchestral Jazz this album is an immediate classic, and as such deserves to be heard by as many people as possible. The elegance, modesty and discipline that this album presents is a model for all orchestral Jazz recordings and deserves to be taught at music academies as an example of good taste. Gorgeous stuff!" (Adam Baruch - The soundtrack of my life)
https://open.spotify.com/album/5YgzwtTxoXC2qHFbM4rpZp?si=fvNQaAhgRMKDN4uqll-2sA
Utgitt på Losen Records.
Utdrag fra kritikken:
"Det er aldri overraskende at det som kommer fra Rune Klakegg er bra, men dette "verket" med Scheen Jazzorkester overgår likevel alle forventninger.... Klakegg & Co {har) skapt et melodisk og dynamisk univers som umiddelbart etablerer Scheen Jazzorkester helt i den nasjonale toppen blant større ensembler." (Tor Hammerø)
"Fjon is a terrific album by any standards – complex, intriguing, and beautifully played by all concerned." (London Jazz - Peter Jones)
"For connoisseurs of Orchestral Jazz this album is an immediate classic, and as such deserves to be heard by as many people as possible. The elegance, modesty and discipline that this album presents is a model for all orchestral Jazz recordings and deserves to be taught at music academies as an example of good taste. Gorgeous stuff!" (Adam Baruch - The soundtrack of my life)
https://open.spotify.com/album/5YgzwtTxoXC2qHFbM4rpZp?si=fvNQaAhgRMKDN4uqll-2sA
Blåne: Musikk av Magne Rutle (2015)

Magne Rutle er en velkjent komponist og arrangør - og lead trombonist i Scheen Jazzorkester. "Blåne" er Magnes store verk for Scheen Jazzorkester, 7 satser med blåfargen som tema. Musikken er inspirert av jazztradisjonen, av samtidsmusikk - og norsk folkemusikk. Orkesteret spilte det først på turné i Agder og Telemark februar 2015, så ble det spilte inn med Eyolf Dale som produsent. Utgitt august 2015.
Magnes nettside: www.magnerutle.no
https://open.spotify.com/album/2PfD9WrPXSb13ani7qE842?si=XPUUhbn6TJCmZuyRWNtxzw
Magnes nettside: www.magnerutle.no
https://open.spotify.com/album/2PfD9WrPXSb13ani7qE842?si=XPUUhbn6TJCmZuyRWNtxzw
God tro, feil frakk: Rune Klakegg/Torgeir Rebolledo Pedersen (2012-13)

Scheen jazzorkesters pianist Rune Klakegg har komponert et verk for orkesteret og poet Torgeir Rebolledo Pedersen. Klakegg har kalt verket ”God tro, feil frakk – lydbok for orkester». Tittelen er inspirert av et av Rebolledo Pedersens dikt, og verket er som et teaterstykke der skuespillerne er borte, og bare musikken står igjen. Med hjelp av Torgeir Rebolledo Pedersens fritt assosierende, stemningsmalende dikt blir dette en omskiftelig musikalsk smeltegryte i syv satser. Ulike musikkformer møtes, og ny, om ikke alltid vakker musikk, oppstår. Hornorkesteret går en utrygg framtid i møte, en denaturert fransk vals sjangler forbi, og helten rir tilslutt inn i solnedgangen, baklengs.
Verket hadde première på Parkjazz i Skien i august 2012 for 500 tilhørere i Brekkeparken, og ble spilt inn et par uker senere. CD-lansering ble gjort i februar 2013. Utgitt på Grong musikkproduksjon: www.gmp.no
------Nedenfor kan du klikke på musikkspilleren for å høre en nedkokt collage av de 55 minuttene verket tar. Det du hører er delvis liveopptak fra Brekkeparken, delvis biter av første mix av CD- en. Det er altså bruddstykker av både musikk og tekster som ligger her. Kanskje litt heftig å høre på hele greia i ett, det kan være en idé å zappe litt:
Verket hadde première på Parkjazz i Skien i august 2012 for 500 tilhørere i Brekkeparken, og ble spilt inn et par uker senere. CD-lansering ble gjort i februar 2013. Utgitt på Grong musikkproduksjon: www.gmp.no
------Nedenfor kan du klikke på musikkspilleren for å høre en nedkokt collage av de 55 minuttene verket tar. Det du hører er delvis liveopptak fra Brekkeparken, delvis biter av første mix av CD- en. Det er altså bruddstykker av både musikk og tekster som ligger her. Kanskje litt heftig å høre på hele greia i ett, det kan være en idé å zappe litt: